جدایی دین از علم و سیاست، محور فعالیت های غرب

یکی از اهداف مشخص دشمن، به تسخیر در آوردن دامنه‌ی افکار عمومی و متزلزل ساختن انگیزه ‌ها در جامعه است. هدف عمده بر عنصر مردم و قدرت ملی کشورها متکی است،‌ سلب اراده و انگیزه از مردم جهت بی‌تفاوت نمودن آنان نسبت به آینده جامعه و سپس تبدیل آن‌ها به گروه های معارض، مخالف و مسئله‌دار.

 

جدایی دین از علم و سیاست

 


یکی از اهداف مشخص دشمن، به تسخیر در آوردن دامنه‌ی افکار عمومی و متزلزل ساختن انگیزه ‌ها در جامعه است. هدف عمده بر عنصر مردم و قدرت ملی کشورها متکی است،‌ سلب اراده و انگیزه از مردم جهت بی‌تفاوت نمودن آنان نسبت به آینده جامعه و سپس تبدیل آن‌ها به گروه های معارض، مخالف و مسئله‌دار.

 

جدایی دین از علم و سیاست

 

امروزه تعداد رسانه ها به شدت زیاد شده است. فراوانی و تعدد این مجراهای اطلاع رسانی و خبر پراکنی این ذهنیت را ایجاد می کند که مالکیت و تنوع دیدگاه ها بسیار متنوع و گوناگون شده و لذا دیگر مونولوگ و انحصارگرایی در عرصه رسانه ها به پایان رسیده است. اما باوجود این حجم عظیم رسانه ها، مالکیت رسانه ای در دست تعداد معدودی است و این افراد با وضع قوانین کلی و برای بدست آوردن سود بیشتر اهداف خویش را سیاست های کلی دولت ها منطبق کرده و به مرحله اجرا در می آورند. آیا تا کنون به این نکته اندیشیده اید که چرا همه کشورهای امپریالیستی که به نوعی در تکاپوی جنگ نرم هستند و در ذهن خویشتن چالشی را جز افزودن ثروت و قدرت ندارند، چگونه دارای یک هماهنگی در عمل می باشند؟ موضوع بسیارساده است. هر معادله ای یک قانون کلی و هر فعالیتی یک چارچوب اساسی دارد.اگر تا کنون دقت کرده باشید همه فعالیتهای غربی حول محور یک جمله می گردد “جدایی علم از دین و جدایی دین از سیاست”.

اما آیا ایشان این جمله را مستقیم به مخاطب القا می کنند!؟ آیا ایشان جمله را در کتاب های درسی و غیر درسی بیان می کنند!؟ این جمله یک قانون کلی برای هر کسی است که بخواهد با استفاده از امکانات دنیای سرمایه داری بر خویش تن خود بیافزاید. اما امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطاتی مانند اینترنت، ماهواره، تلویزیون و … تأثیرگذاری راحت‌تر اعمال می‌شود. شیوه‌ی عمده‌ی این عملیات نیز بدین صورت است که با انجام مطالعاتی نسبت به گروه هدف سعی می شود مولفه های اصلی و تاثیر گذار در جامعه رفتاری شناسایی شده و با برنامه ریزی منظم، این اطلاعات صحیح را به ‌عنوان پوشش و چتری به‌کار می‌گیرند تا در دل آن، چند موضوع خلاف واقع و نادرست را با تجزیه و تحلیل‌هایی و به‌ عنوان کالا و خدمات عمومی فکری و فرهنگی به مخاطب خویش القاء کنند، و با جذابیت ظاهری که آنها برای مخاطب ایجاد می‌کنند، ایشان را در پی بردن به انگیزه‌ی اصلی، دچار مشکل کنند. زیرا هنگامی‌‌که مخاطب تنها متوجه صحت چند مورد از این مؤلفه‌ها است، کل آن پدیده و تحلیل ارائه شده از آن را می‌پذیرد. دشمنان از این طریق می‌توانند اهداف مورد نظر خود را به مخاطب تحمیل کنند. یکی از اهداف مشخص دشمن، به تسخیر در آوردن دامنه‌ی افکار عمومی و متزلزل ساختن انگیزه ‌ها در جامعه است. هدف عمده بر عنصر مردم و قدرت ملی کشورها متکی است،‌ سلب اراده و انگیزه از مردم جهت بی‌تفاوت نمودن آنان نسبت به آینده جامعه و سپس تبدیل آن‌ها به گروه های معارض، مخالف و مسئله‌دار نیز از جمله اهدافی است که در پس تمامی آنها اهداف اقتصادی و در نهایت امپریالیستی نهفته است. پیش از بروز چنین تحولاتی، ارتباطات تقریباً بین دولتها و حاکمیت¬ها در جریان بود و شهروندان و افراد عادی زیاد در محاسبات آن منظور نمی¬گردیدند. اما امروزه نه تنها شهروندان بلکه همه دولتها، افکار عمومی جهانی و حتی سازمانهای بین¬المللی در محاسبات سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک (حتی در دیپلماسی دوجانبه) لحاظ می¬شوند. به بیان دیگر هم اینک تکنولوژی های نوین ارتباطات و اطلاعات گستره دیپلماسی و سیاست خارجی را به تحریریه روزنامه ها، شبکه های اینترنتی، تلوزیون ها و رادیوهای جهانی کشاده اند.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم مخاطب شناسی برای اجرای برنامه ها نقش عمده ای را بازی می کند و گروه های تحقیقاتی و پژوهشی، مخاطبان و اهداف اصلی مورد نظر می باشند، چرا که اقشاری چون دانشگاهیان بیشتر با مقوله‌ی فکر و فرهنگ ارتباط دارند. دانش، کتاب، ایدئولوژی، فرهنگ و… عمده موضوعات و ابزار آلات در دسترس این قشر از جامعه هستند. کشور های مختلف برای تاثیر بر هریک از این موضوعات، دستورکار ویژه ای را بر حسب امکانات بکار می گیرند. مثلا آمریکا کشوری است که بر اساس طرح فولبرایت(تبادل دانشگاهیان) سالانه هزینه های بالایی را صرف اعطای بورس تحصیلی به اتباع کشور های خارجی برای تحصیل در در دانشگاه های کشورش می کند و از این طریق شالوده های فکری و اعتقادی افراد را پایه ریزی می کند. افرادی که پس از بازگشت به کشورهای خویش در مهم ترین پستهای اجرایی و کرسی های تدریس دانشگاه ها را در اختیار خواهند داشت و هریک از آنها سالها افرادی را به عنوان دانشجو تربیت خواهند کرد که شالوده فکری ایشان همان شالوده اولیه است که در در امریکا شکل گرفته است. در این میان بسیاری از دانشگاه های غربی با داشتن بزرگترین سازمان های نشر کتاب و اطلاعات سهم مهمی را دربعد نرم افزاری بازی می کنند و برای کسانی که توانایی تحصیل در آمریکا و یا هر یک از دانشگاههای غربی را ندارند تولید دانش کتابی نموده و براحتی در دسترس قرار می دهند. و یا کشوری مانند فرانسه با ایجاد موسساتی مانند آلیانس فرانسه در راستای ترویج زبان فرانسه می باشد و به طبع زبان، فرهنگ کشور نیز انتقال می یابد، فرهنگی که در راستای منافع آنها می باشد!

آیه‌ی ۱۹۴ سوره‌ی بقره می‌فرماید: “فمَن اعْتَدی عَلیکم فاعْتَدوا علیه بِمثل ما اعتَدی عَلیْکم”؛ یعنی وقتی دشمنان با شما وارد جنگ شدند، شما هم با آن‌ها مقابله به مثل کنید. با توجه به محور اساسی این آیه باید با همان شیوه‌های فکری- فرهنگی بر تقویت افکار سالم در ضمیر جامعه کار کرد. تلاش برای تقویت روز‌ به‌ روز باورهای سالم، هجمه‌های فرهنگی و فکری را خنثی خواهد کرد.

کلمات کلیدی :
درباره
    ریحانه
نویسندگان وبلاگ
صفحات اختصاصی
مطالب اخیر